
بخشهایی برای بهبود (Parts to improve)
آوریل 5, 2025
دادهها (data)
آوریل 5, 2025در این بخش میتوانید خصوصیات مختلف مربوط به تکامل ژنتیکی (Genetic Evolution) را پیکربندی کنید:
گزینههای ژنتیکی (Genetic options)
حداکثر تعداد نسلها (Max # of Generations)
تعداد نسلهایی که جمعیت در آنها تکامل مییابد. مقدار پیشنهادی بین ۵ تا ۱۰۰ است. استفاده از نسلهای زیاد معمولاً بهبود چندانی ایجاد نمیکند؛ بهتر است فرآیند تکامل از ابتدا شروع شود.
اندازه جمعیت (Population size)
تعداد اعضای جمعیت در هر جزیره. مقدار پیشنهادی بین ۱۰ تا ۱۰۰ یا بیشتر.
اگر از چند جزیره استفاده میکنید، جمعیت کلی برابر است با تعداد جزایر × اندازه جمعیت. از اعداد خیلی بزرگ خودداری کنید.
احتمال ترکیب و جهش (Crossover and Mutation probability)
احتمال انجام عملیات ژنتیکی پایه. مثلاً افزایش احتمال جهش (Mutation) میتواند منجر به تولید استراتژیهای متنوعتری شود.
گزینههای جزیرهای (Island options)
تعداد جزایر (Islands)
جزایر مفهومی جدید در SQ X هستند که اجازه میدهند فرآیند ژنتیکی بهصورت مستقل در هر جزیره اجرا شود، با امکان مهاجرت بین آنها.
مقدار پیشنهادی بین ۱ تا ۱۰ است. بیش از ۱۰ جزیره میتواند سرعت تکامل را به شدت کاهش دهد.
مهاجرت در هر X نسل (Migrate every Xth generation)
تعیین میکند هر چند نسل یک بار برخی استراتژیها بین جزایر جابجا شوند. این کار از گیر افتادن یک جزیره در مینیمم محلی جلوگیری میکند. مقدار پیشنهادی: هر ۱۰ نسل.
نرخ مهاجرت جمعیت (Population migration rate)
تعداد استراتژیهایی که در هر مهاجرت بین جزایر منتقل میشوند. مقدار پیشنهادی بسته به اندازه جمعیت: برای جمعیت ۱۰ تایی بین ۱۰٪ تا ۲۰٪ و برای جمعیت ۱۰۰ تایی حدود ۱٪ تا ۵٪ است.
تولید جمعیت اولیه (Initial population generation)
شروع فرآیند ژنتیکی میتواند با جمعیتی کاملاً تصادفی یا بر پایه استراتژیهای موجود باشد.
استفاده از استراتژیهای بانک داده برای شروع تکامل (Use strategies from Initial population databank as evolution start)
با فعال کردن این گزینه، یک بانک داده جدید به نام “Initial population” ظاهر میشود که میتوانید استراتژیهای موجود را در آن بارگذاری کنید. اگر تعداد کافی نباشد، بقیه بهصورت تصادفی تولید خواهند شد.
ضریب حذف اضافی (Generated decimation coefficient)
این مقدار مشخص میکند چند برابر بیشتر از تعداد لازم، استراتژی تولید و سپس بهترینها انتخاب شوند. مثلاً مقدار ۳ یعنی تولید سه برابر استراتژی و انتخاب بهترینها از بین آنها. این کار کیفیت جمعیت اولیه را بالا میبرد اما زمانبر است.
فیلتر جمعیت اولیه تولیدشده (Filter generated initial population)
اینجا میتوانید فیلتری تعریف کنید تا فقط استراتژیهایی که حداقل معیار را دارند در نسل اولیه قرار گیرند. توصیه میشود فقط فیلتر بر اساس تعداد معاملات تنظیم شود.
مدیریت فرآیند تکامل (Evolution management)
شروع دوباره پس از پایان (Start again when finished)
اگر این گزینه فعال باشد، پس از پایان فرآیند ساخت، بهصورت خودکار مجدداً از ابتدا آغاز میشود و تا زمانی که متوقفش نکنید ادامه میدهد.
شروع مجدد در صورت توقف پیشرفت (Restart evolution fitness if..)
اگر جمعیت در بهبود Fitness متوقف شده باشد، فرآیند تکامل از ابتدا آغاز میشود.
خون تازه (Fresh blood)
شناسایی استراتژیهای تکراری و جایگزینی آنها (Detect same strategies and replace them with new ones)
در هر نسل استراتژیهای مشابه شناسایی شده و بهصورت تصادفی با استراتژیهای جدید جایگزین میشوند. این باعث افزایش تنوع خواهد شد.
جایگزینی X درصد از ضعیفترین استراتژیها (Replace X % of the weakest strategies with newly generated ones)
این گزینه نیز استراتژیهای ضعیف را با نمونههای جدید جایگزین میکند تا روند تکامل مؤثرتر شود.
نمایش بانک داده نسل آخر (Show last generation databank)
بانک دادهای که فقط حاوی آخرین نسل استراتژیها است (مربوط به اولین جزیره) را نمایش میدهد.